Interview met Tijl Damen: dè entertainer voor jong en oud!

Bij Het Gigstarter Team

Energieke kinder- en familievoorstellingen vol aanstekelijke liedjes, live muziek, humor en veel interactie met het publiek. Tijl Damen speelt zijn kindertheater in heel Nederland en Vlaanderen op onder meer festivals, basisscholen, in theaters en culturele centra en bij evenementen.

Tijl Damen

Vanaf het begin tot heden

Op mijn zestiende begon ik met het leren van gitaar spelen. Tijdens mijn opleiding gebruikte ik mijn gitaar om zelfgeschreven liedjes aan te leren tijdens mijn stages op basisscholen. Daarnaast formeerde ik een aantal bands waarvoor ik de nummers schreef. Na afronding van de Pabo kwam ik al snel tot de conclusie dat voor de klas staan niet mijn roeping was. Ik vertrok uit het onderwijs en ging me meer focussen op het geven van kindervoorstellingen. Gedurende enkele jaren gaf ik nog muzieklessen en begeleidde ik beginnende bandjes. Het aantal voorstellingen groeide zodanig dat ik de muzieklessen los kon laten. Sindsdien trek ik het hele jaar door heel Nederland en België. Ik groeide van twee optredens per maand naar 250 tot 300 per jaar.

Niet zomaar een muzikant...

Ik geniet zelf ontzettend van de dynamiek die je tijdens een voorstelling teweeg kunt brengen. De interactie tussen artiest en publiek is een spanningsveld, waarbij je telkens volledig op scherp moet staan om aan te voelen wat je van je publiek kunt eisen, wat ze nodig hebben om de drempel over te gaan en zich – soms ondanks zichzelf – mee te laten nemen in de voorstelling. Alle mensen – en kinderen vormen daar zeker geen uitzondering op – willen zich gezien en gekend voelen.
Door het publiek constant actief te betrekken tijdens mijn voorstellingen ontstaat een gedeelde ervaring, een samenwerking, waarbij het publiek feitelijk medeverantwoordelijk wordt voor het welslagen van de voorstelling. Ik speel voor heel diverse doelgroepen: van peutergroepen tot hele basisscholen, van een festival voor mensen met een verstandelijke beperking tot een familievoorstelling in het theater. Het is een kick om iedereen los te krijgen en mee te nemen in het plezier dat ik zelf heb in het maken van muziek en theater.

Een voorstelling van Tijl

De belangrijkste ingrediënten van mijn voorstellingen zijn: live muziek op de meest uiteenlopende instrumenten, aanstekelijke liedjes, muzikale acts, humor en veel interactie. Het adaptieve element – telkens aanpassen aan de samenstelling en sfeer van het publiek – is een zeer wezenlijk kenmerk van mijn shows. Die flexibiliteit houdt me scherp en zorgt dat ik nooit het gevaar loop in een sleur terecht te komen. De voorstelling wordt mede bepaald door de dynamiek van het publiek. Al spelende pas ik aan en schakel ik bij of af. Niet onbelangrijk: ik schrijf en speel mijn eigen nummers en acts. Wat je zelf bedacht hebt is oorspronkelijk, echt, en dat voelt het publiek ook; je speelt het niet, je bent het!

Tijl Theater

De verschillende soorten voortstellingen

‘Alle Dagen Feest!’ is de voorstelling die ik het meest speel. Voor basisscholen is een jubileum, een meester- en juffendag of de laatste schooldag vaak de aanleiding, maar ook op festivals en bijvoorbeeld dorpsfeesten werkt deze voorstelling heel goed. ‘Feest’ is – vanzelfsprekend – de rode draad, maar de voorstelling leent zich uitstekend om uitstapjes naar allerlei andere thema’s te maken. ‘Maestro Muziek’ heeft als doel: het publiek in korte tijd kennis laten maken met een grote diversiteit aan instrumenten. Handpan, djembé, gitaar, ukelele, mandoline, drums, didgeridoo, accordeon, angklung, cajon, maar ook minder conventionele voorwerpen, zoals pannen, een lege fles of je eigen lijf. Kinderen zien en horen van alles voorbij komen, maar ervaren tevens dat muziek maken helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Optreden en corona

Tijdens corona heb ik mij razendsnel aangepast en mijn tourbus omgebouwd tot buitentheater. Eerst speelde ik daarmee in mijn eigen regio voordeurvoorstellingen en later liet ik mij per straat boeken, waarbij iedereen vanuit de eigen voortuin de voorstelling kon beleven. Toen de scholen eenmaal weer open waren heb ik een mobiel podium en een luifel aan de bus toegevoegd, waardoor ik volwaardige voorstellingen op het schoolplein kon spelen voor een hele school tegelijk. Af en toe moet ik de rem erop zetten om mezelf niet over de kop te spelen. Omdat ik in een uithoek van het land woon (Zeeuws-Vlaanderen) heb ik standaard veel reistijd. Er zijn weken waarin ik 2500 kilometer rijd. Soms gebeurt het dat ik in één week in Groningen, Limburg, Drenthe, Zuid-Holland, Friesland en Brabant speel, ook in die volgorde.


Naast optreden heeft Tijl nog veel meer te bieden...

Een aantal van mijn liedjes heb ik opgenomen. Op mijn website staat een gratis toegankelijke database met ruim 200 van mijn kinderliedjes, rijmpjes en ritmische spreekteksten. Compleet met tekst en bladmuziek. Via de webshop kunnen zowel de liedjes als de instrumentale versie ervan gekocht worden. Dit loopt niet echt storm. Logisch ook, want de liedjes staan gratis toegankelijk op mijn site! Toch is dat een bewuste keuze. Ik schrijf mijn liedjes met het doel dat ze ook gebruikt worden.
Heel vaak hoor ik op scholen waar ik een voorstelling kom spelen dat kinderen of leerkrachten al een aantal van mijn liedjes kennen, omdat ze deze in de klas gebruikt hebben. Of, heel schattig, soms zie ik op YouTube of social media een video voorbij komen van een schoolklas ergens in de Achterhoek of West-Vlaanderen waarop kinderen vol overtuiging een liedje zingen dat ik gemaakt heb. Dan gloei ik toch wel even van binnen. De database is daarmee dus vooral ook een prima marketinginstrument.

Tijl x Gigstarter

De intentie van Gigstarter en de werkwijze die zij kiezen vind ik lovenswaardig. Ontzettend veel vergelijkbare platforms zijn vooral geldmachines die draaien op de commissies die ze uit de verkoop (=boekingen) genereren. Voor hen draait het om de cijfertjes. Doordat Gigstarter niet met een ‘fee’ werkt, maar met de keuze voor een abonnement, is er een soort democratisch principe die gevoel van gelijkwaardigheid geeft. Respect voor de optredende artiesten versus een ‘product in de etalage’. Dat maakt dat ik mijn voorstellingen graag ook op Gigststarter heb staan. Ik zou het een fantastische stap vinden als Gigstarter ook een categorie ‘Kindermuziek’ maakt. Zeker omdat voor het aanbod aan kindermuziek weinig plaats is op het web. De meeste websites die zich op kinderentertainment richten bevatten vooral bakken vol met clowns, poppenspelers en kinder-dj’s. Daar voelen muziektheatermakers zich vaak niet thuis.

De tip van Tijl

Wat ik in de afgelopen jaren geleerd heb is voornamelijk: werk hard aan datgene waar je in gelooft. Zichtbaarheid is belangrijk. Zorg voor regelmatige updates. Bekijk de omschrijving van je act kritisch. Dekt deze de lading nog? Raak je de kern van wat jouw muziek/act/band onderscheidend maakt? Als je in de tekst en beeldmateriaal je eigen oprechte enthousiasme kunt overbrengen heb je een potentiële boeker al voor de helft over de streep.

Ben jij ook artiest of weet je nog niet helemaal waar je moet beginnen met het binnenhalen van optredens? Maak dan een profiel aan op Gigstarter om jouw carrière een boost te geven! In een paar klikken maak je deel uit van onze community en vergroot je jouw zichtbaarheid en gig kansen!


Meld je aan


Gerelateerde artikelen op Gigstarter:

Wilt u meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.be vind en boekt u gemakkelijk live muziek voor uw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: kinderen, theater, muziek, live muziek, voorstelling, muziek