Het succes en tips van Gigstarter artiest The Loopfactory

Door Marleen Wanningen op 24-01-2019

The Loopfactory is een veel geboekte act op Gigstarter. We gingen in gesprek met Tom van de Venne, de man achter dit interessante solo project. Hij vertelde ons over zijn muzikale inspiraties, tips om meer boekingen uit Gigstarter te halen en zijn succesvolle omgang met boekers. Lees snel verder!

Kan je ons meer vertellen over jezelf en het project The Loopfactory?

'Ik ben Tom van de Venne, een gitarist van 32 jaar uit Brussel. The Loopfactory is mijn eerste soloproject en bestaat aankomende februari een jaar. Met The Loopfactory breng ik een instrumentale mix van pop- en latinmuziek, met invloeden van The Gispy Kings, Jesse Cook, Coldplay en Daft Punk, samengebracht met mijn gitaar en het loopsysteem.'

The Loopfactory - You can call me All

Wat heeft u geïnspireerd om The Loopfactory op te zetten?

'De laatste paar jaren begon ik te merken dat de budgetten voor het boeken van muzikale acts kleiner werden. Ik trad veel op met bands en groepen en dit resulteerde in minder optredens. Ik ging op zoek naar een manier om het plezier en de sound van samenspel in een groep te behouden, maar het alleen en goedkoper op te lossen. Ik kwam al vrij snel op het gebruik van een loopstation, met een loopstation kun je verschillende lagen geluid opnemen en deze afspelen. Het heeft mij maanden gekost om vlot te leren ‘loopen’ en een leuke mix van stijlen en nummers te vinden. Na een tijdje oefenen begon ik er veel plezier in te krijgen. Mijn inspiratie haalde ik in de eerste plaats van Jesse Cook. Hij heeft enkele filmpjes op YouTube waarin hij een loopstation gebruikt. Hij richt zich voornamelijk op flamenco geïnspireerde muziek. Ik hoopte in de eerste plaats op gigs tijdens recepties of tuinfeestjes maar ondertussen stond The Loopfactory al in verschillende culturele centra, grote bedrijfsfeesten en festivals!'

Hoe bent u bij het platform Gigstarter gekomen?

'Nadat ik mijn project 'officieel' gelanceerd had met een teaserfilmpje en een Facebookpagina heb ik talloze sites afgespeurd, mails gestuurd, gebeld en geprobeerd om optredens te pakken te krijgen. Ook via Facebook probeerde ik om podia te zoeken, en tijdens die zoektocht verschenen er al wel eens berichten waarin Gigstarter vermeld stond. Ik besloot een kijkje te nemen op de site en heb kort nadien een profiel aangemaakt. Ik vind het fijn dat je je act niet uit handen moet geven aan een boekings- of managementkantoor, maar via dit platform, in eigen beheer, toch een pak speelkansen kan versieren.'

theloopfactory

The Loopfactory is populair op het platform en wordt vaak geboekt. Aan welke factoren ligt dat volgens u?

'Het project heeft in de eerste plaats het voordeel dat het betaalbaar is aangezien het om een soloproject gaat. Het feit dat ik alles live inspeel via de looppedaal vinden mensen dikwijls erg prettig om naar te kijken. Het is een soort 'extra' waarmee ik mij probeer te onderscheiden van andere acts. Ook de mix aan stijlen en herkenbare nummers spreken een breed publiek aan. Verder probeer ik mijn Gigstarter profiel up to date en aantrekkelijk te houden met geluids- en filmfragmenten, foto's, reviews, nieuws en optredens.'

U zit in verschillende muzikale projecten, hoe combineert u dit?

'Het is niet altijd makkelijk om verschillende projecten en formaties te combineren, maar een goede tip; probeer pas naar buiten te komen met een project wanneer het echt klaar is. Op die manier hoef je niet elke keer te repeteren wanneer er een optreden in de agenda staat, dat scheelt veel plannen. Wanneer je repeteert probeer dan zo efficiënt mogelijk te werken. Bereid de repetities voor en hou een doel voor ogen. Op die manier kan je op relatief korte tijd veel werk realiseren. Een gezonde dosis discipline helpt wanneer je verschillende projecten combineert.'

Past u het repertoire tijdens een optreden aan op verzoek van de boekers?

'Ik probeer dat eerlijk gezegd te beperken. In het verleden ging ik vaak in op verschillende verzoeken, maar het gevaar bestaat dat je dan oeverloos veel moet repeteren om aan alle verzoeken te voldoen en die soms maar 1 keer voor te brengen. Het kan best maar alles wat je extra aan je act toevoegt vraagt plan- en repetitie tijd. Ik probeer goed af te wegen of de tijd en het werk die ik in de verzoeken stop opweegt tegen de aard van het optreden. Er is echter een uitzondering, wanneer ik op trouwfeesten speel ga ik altijd in op het verzoek van een openingsdans. Dat belangrijke moment gun ik de mensen met plezier. Er zit vaak ook een mooi verhaal achter een openingsdans. Dat kan dan ook (uitzonderlijk) met zang.'

theloop

Wat gebruikt u naast Gigstarter om optredens te genereren?

'Ik heb een eigen website die ik regelmatig opfris en aanvul. Daarnaast maak ik veel gebruik van mijn Facebookpagina, het is gratis en handig! Ik probeer alle sociale media regelmatig te benutten. Soms wordt een foto of video veel bekeken of gedeeld. Dat is goede reclame en kan nieuwe speelkansen bieden. Maar het beste is mond-aan-mond reclame. Wanneer je ergens speelt moet je altijd een goede indruk achter laten. Sla nadien nog een babbel met de mensen als daar de kans voor is, deel ook gelijk kaartjes uit. Vaak komt er, vroeg of laat, weer een ander optreden uit.'

Heb je tips voor andere artiesten op Gigstarter?

'Ga meteen voor een PRO lidmaatschap. In het begin had ik een gratis profiel aangemaakt, maar dan kan je verloren raken tussen de vele acts die Gigstarter aanbiedt. Bijgevolg mis je toch zichtbaarheid voor potentiële boekers. De mogelijkheden om je profiel te upgraden zijn veel groter met een Pro profiel. Je kan makkelijk je profiel aantrekkelijker maken aan de hand van film-, geluids- en fotomateriaal. De oproepen komen op regelmatige basis binnen en iedere oproep zie ik als een potentiële speelkans. Ik merkte een groot verschil in de hoeveelheid boekingen toen ik opstapte naar het PRO lidmaatschap. Ik probeer na een optreden ook om een review te vragen. Als boekers je 5 sterren geven, staat dat goed op het profiel en kan het andere boekers over de streep trekken om voor jouw act te kiezen. Wees ook altijd vriendelijk en professioneel in jouw communicatie. Ik probeer altijd binnen een redelijk termijn te antwoorden op berichten en/of oproepen, zelfs wanneer ik niet beschikbaar ben. Ik merk dat mensen een vlotte en correcte communicatie erg appreciëren.'

Wat zijn de toekomstplannen voor The Loopfactory?

'Ik wil graag meer eigen nummers ontwikkelen en ik wil me daar aankomend jaar op focussen. Dat lijkt mij een waardevolle aanvulling op het repertoire. Ik blijf ook werken aan de entertainmentwaarde van de act. Goed spelen is één ding maar er is nog ruimte voor meer présence en beweging op het podium. Verder laat ik mij graag verassen, the sky is the limit!'

Gerelateerde blogs:

Wilt u meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.be vind en boekt u gemakkelijk live muziek voor uw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: succes, loopfactory, gigstarter