Na zes jaar werkzaam te zijn geweest voor Gigstarter stopt deze maand onze hoofd marketing Tom van der Velpen. We spraken hem over de begindagen van Gigstarter, zijn hoogtepunten en plannen voor de toekomst.
Hoe ben je bij Gigstarter terecht gekomen?
‘Zes jaar geleden zag ik een advertentie op Facebook waarin Gigstarter zocht naar iemand die de communicatie voor hen kon gaan doen. Ik was toen nog bezig met mijn Master Communicatiewetenschap en dacht: ‘Wat een leuk bedrijf! Hier wil ik gaan werken naast mijn scriptie.’ Toen ik op gesprek ging was er meteen een klik met het team.’
Tom van der Velpen
Hoe zag een gemiddelde werkdag er voor jou toen uit?
‘Helemaal aan het begin was het apart, want ik werkte maar twee dagen in de week. Ik begon de week op woensdag en als ik dan op kantoor kwam hadden collega’s Mark en Paul allerlei nieuwe plannen die we gingen oppakken. Van een verbetering aan de website tot een nieuw verdienmodel uitwerken. Het was de beginperiode van het bedrijf, een hele energieke tijd met veel nieuwe ideeën. Op een werkdag gebeurde er van alles wat, wat eigenlijk nog steeds zo is. Toen was het alleen meer op kleinere schaal, omdat we toen nog echt moesten beginnen en groeien.’
Wat zijn de meest leerzame dingen die je bij Gigstarter hebt opgestoken?
‘Heel veel! Bijvoorbeeld hoeveel muzikanten er alleen al zijn in Nederland en hoe iedereen andere motivaties en ambities heeft om muziek te maken. Je hebt geweldige muzikanten die het naast hun werk doen, in de avonduren. Je hebt ook de fulltime muzikanten, die er gewoon van leven. Dan heb je nog de mensen die ervan willen leven, maar het lukt niet, dus die combineren het met baantjes. Op die manier heb je zo veel verschillende soorten artiesten met verhalen waarom ze muziek maken en hoe ze dat invullen.’
‘Hetzelfde geldt voor boekers. We hebben zo veel verschillende soorten boekers gehad, van een concert voor één persoon tot grotere evenementen. Het wordt wel eens onderschat door mensen hoeveel artiesten en hoeveel live muziek er geboekt wordt in het algemeen. Er is zo veel mogelijk en daar dragen wij als Gigstarter nog steeds aan bij.’
En wat was voor jou het meest leerzaam op persoonlijk vlak?
‘Ik ben heel erg gegroeid in het schrijven van stukken en blogs. In het begin moesten veel mensen mijn stukken nakijken en verbeteren. Nu, aan het eind, gaat het schrijven mij goed af en begeleid ik mensen bij het maken van content. Op persoonlijk vlak heb ik ook veel geleerd in het begeleiden van stagiairs en het ontwikkelen van producten. Gigstarter heeft mij heel wat skills gegeven. Echt een perfecte eerste baan!’
Op welke manieren heb jij Gigstarter over de jaren heen zien groeien?
‘Je merkt dat veel meer mensen het bedrijf kennen. In het begin moest ik altijd de introductie geven en dan dachten mensen vaak dat ik het over ‘Kickstarter’ had, de crowdfund organisatie. Dan had ik soms 10 minuten een gesprek met iemand en dan achteraf was het van: ‘Oh, je hebt het niet over dat crowdfund platform.’ Maar nu merk ik dat de naamsbekendheid enorm toegenomen is en heb ik die gesprekken al jaren niet gehad, daaraan merk je goed dat Gigstarter gegroeid is.’
Deden jullie bij Gigstarter in het begin veel dingen anders dan nu?
‘Eerst waren wij alleen op Nederland gefocust, maar nu zitten wij in acht Europese landen. Destijds waren wij blij met iedere boeking die binnen kwam. Je gaf dan iedereen persoonlijke aandacht en checkte of alles wel goed was gegaan. Nu komt er zo veel binnen dat je dat niet meer kan doen en we hebben het systeem zo verbeterd dat het gestroomlijnder en automatischer loopt.’
Hoe pak je het aan als je in een heel ander en nieuwe land wilt opstarten?
‘Spanje was één van mijn hoogtepunten, want daar hadden wij een lanceerfeest. Collega’s Paul en Erik zijn daar opgegroeid en hebben veel contacten daar. Bij het lanceerfeest trad een goede band op en was het cool om onze contacten uit te nodigen. Het belangrijkste is dat je de site goed vertaald hebt en dat je daar ook fysiek heen blijft gaan. Toen ik in Berlijn werkte voor Gigstarter was dat iets anders. De site was wel vertaald, maar er gebeurde nog niet echt veel. Daar was het vooral praten met mensen uit de muziekindustrie en wat zaadjes planten voor mogelijke samenwerkingen.’
Welke werkzaamheden vond je het leukste om uit te voeren?
‘Ik vind het heel leuk om een artiest goed uit te lichten. Dus op een leuke manier waarbij je iemands verhaal of optreden zo verpakt dat meer mensen dat oppikken. Denk bijvoorbeeld aan de tuinfeesten voor deze zomer, bijvoorbeeld. Het is tof als andere mensen dat oppikken en het ook willen gaan doen. Op deze manier kan je zowel een artiest promoten als dat je er andere mensen in meeneemt. Je maakt zo live muziek interessanter voor een groter publiek en dat vind ik echt leuk.’
Wat waren de grootste uitdagingen tijdens jouw werk bij Gigstarter?
‘In het begin was dat de juiste focus vinden voor het bedrijf. We werken in de muziek en daarin zijn zóveel dingen leuk om te doen. Elke week heb je weer een nieuw idee: geluidsapparatuur erbij verhuren tot aan een nieuwe pagina maken. Die focus vinden was echt een grote uitdaging, waardoor wij uiteindelijk zijn gaan richten op het boeken van live muziek. Veel beginnende bedrijven vinden het lastig om hun focus in de markt te vinden, maar vooral in de muziekwereld is het lastig omdat er zo veel leuke opties zijn.’
Welk moment bij Gigstarter heeft het meest indruk op je gemaakt en waarom?
‘Eén van de vele hoogtepunten was een Gigstarter Café in ons gebouw. Het hele gebouw was toen live muziek. Boven was er een artiest en beneden in de kelder trad een band op uit Frankrijk. Die waren uit Frankrijk komen rijden en traden op tot middernacht. Daarna namen zij een bakkie koffie en reden weer terug naar Lille. Dat was rock ’n roll.’
Na een goede bak koffie en een groepsfoto ging de Franse band Holispark weer terug naar Lille
Hoe lang bestaat het Gigstarter Café eigenlijk al?
‘Al vanaf het begin eigenlijk. We vinden het belangrijk dat het er is. Het is leuk dat wij een online platform zijn, maar het is belangrijk om de vrienden van Gigstarter in het echt weer te spreken en de artiesten te zien spelen. Dat is gaaf.’
Welke Gigstarter artiesten ben je zelf fan van geworden?
‘Zoveel! Ik wil Raoul Michel noemen, de singer-songwriter uit Haarlem. Vooral ook omdat hij bijna vanaf het begin bij Gigstarter zit en je hem elk jaar ziet groeien. Dat is echt tof om te zien. The Happy Suspended was ook een feest tijdens de Artist of the Year van vorig jaar. Er zijn zulke gave acts en de meeste stralen plezier uit als ze op het podium staan. Dat is belangrijk, denk ik.’
Mensen in de muziekindustrie hebben drie keer zoveel kans om mentale klachten te krijgen. Hoe voorkwam je dit en heb je advies voor mensen om dit te voorkomen?
‘Eén van de belangrijkste dingen is dat het een hele leuke industrie is om in te werken, maar goed om te bepalen wat werk is en wat geen werk is. Als je naar een evenement gaat om te netwerken, dan is dat ook gewoon werk. Zie dat ook zo. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Dat is ook bij Gigstarter zo. Overdag werk je al, zorg dat je ook gewoon avonden vrij hebt anders blijf je bezig. In het begin ging ik ook in het weekend door en dan kom je gewoon minder fris op werk maandag. Natuurlijk is dat voor andere functies misschien anders, maar er zijn zo veel leuke dingen. Uitnodigingen, optredens, netwerkborrels en meer. Deel dat goed in voor jezelf. Een avondje niet gaan is ook goed, ook al wordt je gevraagd door mensen. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Dit geldt voor zowel artiesten als mensen werkzaam in de muziekindustrie, denk ik.’
Wat voor tips wil je meegeven aan mensen die in de muziekindustrie willen gaan werken?
‘Als je al gedreven bent, goed kan plannen, zaken op orde hebt en daarnaast een passie voor muziek hebt, dan maak je al een goede kans bij veel bedrijven. Combineer dat met een stage die bij je past of ontmoet mensen die werken waar jij misschien wilt gaan werken en bewijs jezelf bij dat bedrijf. Dan kan je er al redelijk snel in komen. Er zijn veel mensen die willen werken in de muziekindustrie, maar als jij gewoon laat zien dat je hard werkt en gepassioneerd bent, dan maakt iedereen een kans. Er zijn niet veel plekken, maar goede krachten zijn altijd schaars. Dus wordt zo’n kracht.’
Waarom ga je stoppen bij Gigstarter?
‘Na zes prachtige jaren is het voor mij tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik heb alles gegeven en alles uit mijn werk bij Gigstarter gehaald. Een perfect moment om het stokje over te geven aan mijn getalenteerde opvolgster Solene uit Frankrijk.’
Wat gaat je volgende avontuur zijn?
‘Goede vraag. Ik weet het nog niet. Ik ga eerst een paar maanden uitzoomen, even helemaal niets. Ik ga even om me heen kijken naar wat ik wil gaan doen. Het hoeft niet per se in de muziekindustrie te zijn. Misschien de marketing hoek of iets anders. Maar ja, eerst even rustig bijkomen. Ik heb er alles voor gegeven, dus dan is het goed om even bij te komen in plaats van meteen in het volgende avontuur te stappen.’
Wat zal je altijd bij je dragen en meenemen naar volgende banen?
‘We werken met een klein team bij Gigstarter, maar we maken heel veel impact. We hebben nu bijna 10.000 artiesten! Het heeft altijd indruk op me gemaakt wat we voor elkaar krijgen met een klein team. Als de communicatie goed is en de taken duidelijk, kan je heel veel voor elkaar krijgen. Dus of ik nou in een groot of klein bedrijf ga werken, ik neem altijd mee wat er mogelijk is. Bij sommige bedrijven zijn daar hele afdelingen voor nodig.’
Wat is de belangrijkste tip die jij jouw opvolger wilt geven?
‘Geniet ervan en leer die artiesten ook kennen. Ze hebben allemaal een ander verhaal waarvoor ze muziek zijn gaan maken en het is heel bijzonder om dat te leren kennen. Dat leer je door met meer mensen in contact te komen, on- en offline. Daardoor krijg je een nog breder beeld van wat mogelijk is en waarom mensen muziek zijn gaan maken. Het is breder dan iedereen denkt.’
Hoe zou jij jouw tijd bij Gigstarter in één zin omschrijven?
‘Een geweldig, muzikaal avontuur.’
Gerelateerde blogs van Gigstarter: