De invloed en kracht van engagement - Deel 1

Door Leslie Rap & Anne Grubben op 23-02-2021

Vele artiesten en labels worden verblind door het idee dat een groter aantal weergaven altijd gelijk staat aan succesvolle content. Een hoog aantal volgers wordt al snel gezien als een meetgraad voor succes. Dit is echter niet altijd het geval. In dit eerste deel van een tweedelige blogserie vindt u alles wat u moet weten over de kracht en invloed van engagement

Een duidelijk voorbeeld zijn de 'pre-roll' advertenties die u op YouTube voorbij ziet komen. Het kan zijn dat u op deze advertentie honderdduizenden weergaven hebt. Ondanks het feit dat het geweldig klinkt, zegt dit getal weinig. U weet niet of de ontvanger van de advertentie wel aandachtig heeft gekeken naar uw reclame. In vele gevallen speelt de pre-roll op de achtergrond af terwijl de ‘kijker’ snel nog even naar een ander tabblad klikt om nog wat te checken totdat de advertentie is afgelopen. Hetzelfde geldt voor social media. U wilt dat uw volgers aandachtig kijken naar uw content en hiermee gaan ‘engagen’.

Het algoritme van Instagram 

Algoritme is een erg breed begrip waar iedereen dagelijks, bewust of onbewust, mee te maken heeft. Het is het aantal stappen die doorlopen worden om tot een bepaald doel te komen. Het wordt vaak gebruikt in de technologie. Een algoritme heeft vier verschillende functies: prioriteren > classificeren > associëren > filteren. Google zet de meest relevante zoekresultaten bovenaan (prioriteren), voor advertenties wordt gekeken naar wie er binnen de doelgroep valt (classificeren), datingsites bevelen een geschikte partner aan op basis van bepaalde kenmerken (associëren) en Siri filtert het achtergrondgeluid weg voor spraakherkenning (filteren). Dit zijn allemaal voorbeelden die mogelijk worden gemaakt door algoritmes.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van het algoritme van Instagram is het belangrijk om te weten waar het algoritme op let. Het algoritme bepaalt welke ranking een post krijgt in iemands feed. Instagram wil mensen zo lang mogelijk in de app houden. Om mensen geïnteresseerd te houden, worden de posts geordend op relevantie in plaats van op chronologische volgorde. Maar hoe bepaalt Instagram wat relevant is voor de gebruiker? Hiervoor houdt Instagram het gedrag van de gebruiker continu in de gaten. Hierbij wordt gekeken naar met welke accounts de gebruiker het meeste mee ‘engaged’, hoe vaak de gebruiker gebruik maakt van Instagram en hoeveel accounts hij/zij
volgt. Daarnaast speelt timing ook een rol: een post van een paar dagen terug, komt niet meer in de feed van de gebruiker. Hieronder lees je drie tips van Nadja Desmet, oprichter van Socialemediaburo, om het algoritme in je voordeel te laten werken:

1. Houd een content kalender bij

Door consistent te posten zal het algoritme uw account als kwaliteitsvol zien met als resultaat dat u hoger in het algoritme terecht komt. Een content kalender is een handig hulpmiddel om deze consistentie aan te houden. 

2. Plaats video’s

Mensen scrollen snel door foto’s heen. Zodra er iets beweegt, zoals een video, zal dit iemands aandacht trekken en langer vasthouden. Er gebeurt iets, en hij/zij wil weten wat er gebeurt. Mensen zullen dus langer de tijd nemen om uw post te bekijken. Dit ziet Instagram als een positieve vorm van engagement, dus dit zal ook uw plaats in het algoritme positief bevorderen. 

3. Gebruik de tools van Instagram.

Instagram heeft veel tools beschikbaar, zoals de vragensticker. Wanneer een account veel gebruik maakt van zulke verschillende tools, bereikt dit account een hogere plek in het algoritme.

content creationBehind the scenes content creatie

Andere factoren

Naast de tips van Desmet kwam Instagram een tijd terug ook met wat inzichten over factoren die een rol spelen bij het bepalen van uw plek binnen het algoritme:

Interesses

Instagram bekijkt welke content u interessant vindt. Hierbij kijkt Instagram niet alleen naar likes, maar naar het volledige gebruik van de gebruiker. Er wordt dus gekeken naar welk type posts of stories u het vaakst/langst bekijkt, waar u naar zoekt en welke hashtags u volgt. 

Relatie tot een persoon

Instagram kijkt naar met welke accounts u bovengemiddeld veel interactie hebt. Hoe meer interactie, des te meer Instagram denkt dat u dichter bij die persoon staat en hoe meer content van die persoon zichtbaar is op uw feed. 

Actualiteit

Hoe actueler een post, hoe relevanter de post is. Pas geplaatste posts zullen dan ook bovenaan de feed belanden.

Wat u vooral niet moet doen

Misschien kent u het al en misschien zit u zelf wel in zo’n groep. Groepen waarin een aantal mensen zitten die afspreken op elkaars content te reageren en deze te liken. Op de korte termijn zal dit de engagement positief bevorderen, maar op de lange termijn schijnt dit toch niet zo’n goede methode te zijn. Instagram herkent op den duur deze patronen met alle negatieve gevolgen van dien. Door gebruik te maken van deze groepen zal Instagram u lager in het algoritme plaatsen. Hetzelfde geldt voor wanneer een account volgers of likes koopt. Vaak betreffen dit ‘ghost followers’ en dit zal dan ook niet bijdragen aan het engagement op uw account. Wanneer een account een groot aantal volgers heeft maar het aantal likes en comments in verhouding laag blijven, zien eventuele partners en potentiële volgers dat er iets niet klopt en zullen ze het account als minder betrouwbaar ervaren.

Nu u weet hoe het algoritme in uw voordeel kan werken, is het tijd om aan de slag te gaan met de gegeven tips. In deel twee van deze blogserie zullen we dieper ingaan op de kracht en invloed van goed engagement met voorbeelden uit de industrie en een stukje theorie over ‘the magic of proximity’. Hierdoor krijgt u meer inzicht over hoe u een sterke fanbase kan opbouwen.

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wilt u meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.be vind en boekt u gemakkelijk live muziek voor uw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: engagement, media, social, content, fan, kracht