De invloed en kracht van engagement - Deel 2

By Leslie Rap & Anne Grubben

In de vorige blog heeft u kunnen lezen hoe u het algoritme van Instagram in uw voordeel kan laten werken d.m.v. engagement. Maar hoe kunt u dit in uw strategie verwerken? In dit tweede deel van deze blogserie leggen we, aan de hand van de theorie ‘The magic of proximity’, uit hoe andere artiesten dit aanpakken en hoe zij een sterke fanbase hebben opgebouwd.

The magic of proximity

Het fan-zijn kan breder worden getrokken dan alleen de stereotypen die als eerste te binnen schieten bij het horen van het woord. Davis Meerman Scott & Reiko Scott, schrijvers van het boek ‘Fanocracy’, gaan in dit werk dieper in op het van fans klanten maken en het van klanten fans maken. Ze zien een fan als iemand die een diepe emotionele band ervaart met iets of iemand anders. Een band die oprecht is en voortkomt uit een menselijke relatie die verder gaat dan alleen het product of dienst dat wordt aangeboden. Bij muziek is dit product de muziek. Wanneer u een fanbase gaat opbouwen wil u dat een potentiële fan zich niet alleen kan relateren met en hechten aan de muziek, maar ook aan de artiest.

Een belangrijke theorie die u kunt gebruiken bij het opbouwen van uw fanbase en krachtig engagement is ‘The magic of Proximity’. Deze theorie gaat in op het feit dat we dingen en mensen die dierbaar voor ons zijn dicht bij ons houden. Deze theorie kan ook omgekeerd ingezet worden. Als nabijheid helpt om een emotionele verbinding aan te kunnen gaan, is het van belang om te kijken hoe u uw potentiële fans zo dicht mogelijk bij u kan laten komen: hoe dichter u bij iemand bent, hoe meer verbonden u zich voelt. Om dit te laten slagen, moet u mensen wel in uw ‘personal space’ of ‘social space’ toelaten. Dit kan zowel letterlijk wanneer u tussen de 0,5 en 3,5 meter van iemand af bent als figuurlijk wanneer u mensen met regelmaat een persoonlijke inkijk geeft in uw leven.

Als artiest is het dus belangrijk om letterlijk dicht bij uw fans te komen. Dit kan bijvoorbeeld door concerten te geven en regelmatig signeersessies te organiseren. Probeer bij het laatste ook rekening te houden met de prijs. Natuurlijk zijn uw fans een belangrijk onderdeel van uw verdienmodel maar probeer ze ook de kans te geven om ‘gratis’ bij u in de buurt te komen. Vele artiesten doen dit bijvoorbeeld door plaatsen voor een signeersessie te verloten onder fans die hun album hebben gekocht. Hoe u ‘The magic of Proximity’ online kan toepassen leest u hieronder aan de hand van twee voorbeelden.

Voorbeeld van krachtige engagement

Alhoewel er vele artiesten en celebs een sterke achterban hebben, springen twee van deze er bovenuit als het gaat om engagement. De manier waarop zij hun fans benaderen, onderscheidt zich van de rest. De aanpak die zij hanteren heeft zichzelf werkend bewezen en heeft hun gebracht naar de top waar ze vandaag de dag staan.

Ryan Leslie

Zanger, tekstschrijver, producer en ondernemer Ryan Leslie heeft de internationale muziekindustrie op de schop gegooid met zijn disruptieve platform, genaamd SuperPhone. Hiermee heeft hij miljoenen dollars verdiend zonder de tussenkomst van een platenmaatschappij. In plaats van de data van zijn fans te geven aan platformen zoals Apple, Facebook en Instagram (die uw fans beter kennen dan u) besloot Leslie voor een andere aanpak. Leslie besloot zijn telefoonnummer te delen op social media en beantwoordde elke chat persoonlijk. In deze chats, die zowel een-op-een als in grote groepen plaatsvonden, verkocht Leslie zijn muziek direct aan zijn fans. Een extreem persoonlijke en disruptieve aanpak.

Wat Leslie doet is heel eenvoudig om ook zelf in uw strategie toe te passen. Maak regelmatig tijd vrij om in gesprek te gaan met uw volgers. Deze tijd kan u op verschillende manieren invullen. Denk hierbij aan het beantwoorden van dm’s, liken van hun posts en het geven van een Q&A via een livestream.




Ryan Leslie - "Thankful" In-Studio

BTS

BTS (BangTan Sonyeondan) is vandaag de dag één van de succesvolste groepen in de muziekindustrie en hun fans worden vaak vergeleken met die van The Beatles. Aanvankelijk kwam de Koreaanse groep BTS van een toen nog onbekend label ‘Big Hit Entertainment’. In Korea was het in die tijd bijna onmogelijk om nationaal, laat staan internationaal, door te breken zonder bij een van de drie grote drie muzieklabels te zitten.

Zonder financiële steun van een groot label moest BTS volledig bouwen en vertrouwen op social media. Hun label was het eerste dat de rommelige, ongepolijste aard van social media omarmde, waardoor de band meer van hun echte persoonlijkheden kon onthullen. In plaats van bands zoals bijvoorbeeld Little Mix, waarbij elk lid een persoonlijk account heeft, heeft BTS slechts één groepsaccount op elk platform waarbij hun bereik wordt gebundeld.

Door het verkrijgen van zendtijd bij shows en programma’s lastig is voor beginnende artiesten, heeft het label ervoor gekozen alles zelf online te doen. De kanalen van BTS worden wekelijks aangevuld met content zoals repetities, zelfgemaakte spelshows en vakantievideo’s. Via Weverse, een app gemaakt door Big Hit Entertainment, zoeken de leden van de band regelmatig contact op met de fans door te reageren op hun berichten. Via V LIVE en YouTube gaat de groep vaak live, om het directe contact met hun fans op te zoeken.



Behind the scenes muziek videoBehind the scenes tijdens een muziek video

De hele communicatie en branding van BTS speelt in op het feit dat BTS en ARMY (de naam voor de fans) alleen samen dit hebben kunnen bereiken. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de groep een hechte band heeft kunnen opbouwen met zijn fans wat resulteert in het neerzetten van records en het inzamelen van geld voor goede doelen, waar BTS campagne voor voert zoals Black Lives Matter. Toen de groep 1 miljoen dollar doneerde aan Black Lives Matter, startten hun fans met een inzameling genaamd #MatchaMillion waarmee ze, binnen een dag, ook 1 miljoen dollar bij elkaar brachten om te doneren aan Black Lives Matter.

BTS is een goed voorbeeld van dat u niet veel nodig heeft om te beginnen. Pak een camera en start met het maken van uw eigen content, het hoeft niet gelijk perfect te zijn. Geef uw volgers de kans om een connectie met jou op te bouwen.


“Followers can be absolutely everything or absolutely nothing”


U kuntheel veel volgers hebben, maar als deze langs uw post voorbij scrollen en geen interactie uitoefenen op uw content stelt het niet zoveel voor. De waarde van uw account wordt niet bepaald door het aantal volgers maar door hoe geïnvesteerd en toegewijd deze volgers zijn. ‘Depth over width’ zoals Gary Vee het omschrijft. Een diepere connectie met uw fans is betekenisvoller dan de omvang van uw fanbase.

Deel zoveel mogelijk en ga de interactie aan met uw fans. Uiteindelijk kan er pas een diepere band ontstaan wanneer u dicht bij uw fans komt. Wacht niet op media, platformen en labels die uw bereik vergroten en content voor u maken, maar ga actief zelf aan de slag en bouw aan uw eigen achterban.


Gerelateerde blogs op Gigstarter:

Wilt u meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.be vind en boekt u gemakkelijk live muziek voor uw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: kracht, invloed, engagement, fanbase, strategie