Platenlabels in een nieuwe tijd

Door Judy van Koten op 30-06-2020

Een groot doel voor sommige artiesten: getekend worden bij een platenlabel. Maar door het coronavirus ligt de entertainmentindustrie gedeeltelijk plat en is het in deze onzekere tijd nog maar de vraag of platenlabels staan te springen om nieuwe artiesten te tekenen. Wij spraken Bas Kruijssen van het trance/dance label ‘Black Hole Recordings’, Sami Dmitrovic van het Drum and Bass label ‘Korsakov’ en Erroll Antonie van het allround label en in Nederland vooral publisher ‘BMG Music Benelux’ om erachter te komen of er nu anders wordt gekeken naar nieuw talent scouten & tekenen én hoe zij handelen in tijden van corona.

Hoe zag het scouten en tekenen van artiesten eruit vóór corona?

Sami (Korsakov): “Alles verliep echt super! Als recordlabel kwamen we op evenementen in aanraking met mensen van backstage en daar lieten artiesten dan hun nummers horen. We kregen ook inzendingen via Facebook of per email.“

Is het proces van artiesten scouten en tekenen nu veranderd?

Erroll (BMG): “Geen verschil. Zo hebben we de afgelopen tijd geen componisten getekend zonder elkaar in de ogen te hebben gekeken. Dit allemaal binnen regelgeving van de overheid en BMG tijdens deze crisis! Je kunt ze alleen (indien van toepassing) helaas niet ‘live’ aan het werk zien.”

Sami (Korsakov) voegt eraan toe: “Eigenlijk is er niet heel veel veranderd, behalve dat het scouten niet meer via evenementen zelf kan. Ik denk zelf wel dat door deze tijd mensen meer tijd hebben om de studio in te duiken, waardoor we véél meer inzendingen krijgen dan voorheen. Het is ergens dus ook wel positief, alleen voor de evenementen zelf niet. We kunnen de namen van artiesten ook niet verder ‘pushen’. De periode waarin we leven heeft dus zijn voor- en nadelen.”

Bas (Black Hole Recordings): “Wij krijgen nog steeds grote hoeveelheden demo's binnen iedere week, dus wij hoeven niet actief op zoek te gaan naar artiesten die muziek maken!”

errollV.l.n.r Erroll Antonie, Bas Kruijssen en Sami Dmitrovic

Zijn jullie voorzichtiger met het tekenen van nieuwe artiesten nu er niet opgetreden kan worden?

Erroll: “Het aanbod van componisten is nu enorm, maar het dwingt je nog zorgvuldiger met budget om te gaan en selectiever te zijn in het aantrekken van nieuw talent. Dat er niet kan worden opgetreden is natuurlijk killing voor de gehele industrie, maar ook op sociaal economisch vlak. Met optreden voor 30 man komen we er niet!”

Sami: “Voor het recordlabel tekenen we nog mensen. Voor de agency op dit moment niet. We hebben wel één duo getekend in coronatijd: we hadden een post in een grote drum and bass Facebookgroep geplaatst met de oproep voor een soort talentalbum, waarbij mensen hun nummers konden opsturen. Toen hebben we meer dan 120 inzendingen gekregen van verschillende dj’s en één duo was zo goed, dat we hen gewoon getekend hebben en een solo album hebben laten releasen. Zij hebben ook nog op livestreams gedraaid, zodat ze toch nog meer ‘exposure’ kregen.”

Bas: “Nee, de meeste artiesten gaan nu de studio in. En als er materiaal is wat uitgebracht kan worden, dan kunnen wij dat doen. De eindgebruiker staat centraal en dat is degene die uiteindelijk een liedje op bijvoorbeeld Spotify luistert. Een exclusief artiestencontract gebeurt sowieso niet vaak meer in de dance wereld, maar platenmaatschappijen die dit wel doen denken wel even 2 keer na voordat ze zoiets doen in deze tijd! Belangrijkste is dat artiesten weer gaan optreden!"

Letten jullie nu het meest op de online interactie en engagement van een artiest op social media en is dit voor nu ook genoeg?

Erroll: “Nee: het tekenen van een componist is een afweging van meer dan dat. Ook gaat het om zaken als, waar ‘beweegt’ een talent zich, met wie/wat omringt de artiest zich en klopt dat wel met hun profiel en wat ze willen zeggen?”

Sami: “We kijken wel naar de socials, hoe de following is en hoe lang diegene bezig is. Ook of diegene geen rare dingen op Facebook plaatst en dat soort dingen haha! Following en engagement is wel belangrijk, maar het is ook belangrijk om te weten of iemand echt gepassioneerd is in hetgeen wat die doet. Er moet echt een doel zijn.”

Bas: “Het belangrijkste is dat artiesten die muziek uitbrengen weer gaan optreden, want dan krijgen zij weer meer fans en ook meer interactie met fans: dus wordt er ook meer gestreamd. Maar als zij een paar maanden niet kunnen optreden is, het enige wat platenmaatschappijen doen, zorgen dat zij muziek kunnen blijven uitbrengen. Grote albums gaan artiesten nu niet doen, dat is heel simpel: dat moet door een tour ondersteund worden. Je gaat zien dat grote artiesten hun albums allemaal gaan uitstellen. De meeste artiesten in de dance wereld draaien op single releases, dus die singles gaan gewoon door; ook om de continuïteit te waarborgen! Wij gaan dus ook gewoon door en zorgen ervoor dat de mensen thuis wat te beluisteren hebben! Ik denk niet dat wij de groep zijn die het hardst getroffen zijn door het coronavirus.”

Hoe verloopt het contact met artiesten in deze tijd?

Erroll: “Alles gaat online en naar mijn idee ook vaker en gerichter/doelmatiger dan pre-corona! My point of view: Sommige dingen gaan efficiënter!”

Bas: “Contact met artiesten is wel hetzelfde gebleven, maar hoe zij contact zoeken met hun fans is wel veranderd. Live optreden, maar dan thuis vanaf je computer!”



PRFCT Mandem, het duo dat Korsakov getekend heeft na de oproep op Facebook

Zien jullie een toekomst in betaalde livestreams als vervanging van optredens?

Erroll: “Ik denk dat dit NAAST optredens kan en misschien ook wel zal moeten. Maar nooit helemaal vervangen!”

Sami: “Nee, wij willen het altijd gratis houden! Betalen voor een livestream heeft naar mijn mening niet veel nut. Vooral in de scene waar wij ons in bevinden zijn er al zoveel gratis livestreams, dat een betaalde niet werkt. Tenzij we echt iets unieks aanbieden zoals virtual reality, dan zou het wel kunnen.”

Hoe zien jullie de positie als platenlabel voor je als het coronavirus op lange termijn aan blijft houden?

Erroll: “Mijn persoonlijke mening: De muziekindustrie heeft zich al een paar keer opnieuw moeten uitvinden en dat gaat ons op een manier vast weer lukken, er zijn genoeg initiatieven gaande. Qua effect zal het net als in de economie inkomsten aantasten, daar moet je dan ook je investeringen op aanpassen.”

Sami: “Als platenlabel denk ik dat het enigszins een positief maar ook een negatief effect heeft, want de verkopen gaan eigenlijk beter dan ooit. Bijna iedereen zit thuis en checkt wat er wordt gereleased; mensen moeten wat! En als corona aan blijft houden, zal dit ook zo blijven. Maar het heeft ook wel weer negatieve effecten, want een nummer wordt pas echt ‘groot’ op het moment dat het door iedereen gedraaid gaat worden. Het blijft nu in een ‘smalle kring’ en het wordt niet door de wereld verspreid, waardoor je wel potentie mist om nog groter te worden. ‘Label nights’ gaan ook niet door en dat is juist de manier om artiesten te ‘pushen’. En als de evenementen uiteindelijk niet door kunnen gaan, zal dat enorme financiële gevolgen hebben voor ons en kunnen we failliet gaan. Dus ik hoop wel echt dat het in September weer mag.'

Bas: “Dat is moeilijk in te schatten, omdat we nog nooit zo’n situatie als deze hebben meegemaakt. We hebben in 2008 wel de kredietcrisis gehad en daar zag je dat veel kleinere labels omvielen ‘om het zo maar te zeggen’. En de catalogus die daar lagen kwamen vervolgens weer bij grotere labels terecht. Dus stel nou dat het echt zo is dat we een paar jaar niet kunnen optreden, dan denk ik dat misschien wel de kleinere platenmaatschappijen in problemen gaan komen en dan kunnen de ‘grotere’ jongens die catalogus overnemen. Maar om daar nu een voorspelling aan te hangen vind ik heel moeilijk, het kan echt 2 kanten op gaan!”

Heeft dit tijdperk ook hele positieve effecten gehad?

Erroll: “Het moest allemaal ‘bigger’, ‘better’, ‘harder’ en ‘faster’. We kregen een lesje nederigheid: als mensheid en dus ook als business! I hope for the good in the end.”

Wat voor tip zou je beginnende artiesten meegeven die getekend willen worden?

Erroll: “Vraag jezelf eerst goed af wat je een partij te bieden hebt en zorg dat jij precies weet wat je van die partij verwacht. Begin met opschrijven van 5 dingen die graag wil/ supervet vindt en 5 dingen die je nooit wil/kan doen met bijbehorende motivatie. En besef je altijd, JIJ bent de CEO, CFO, R&D department, het sales team en ga zo maar door! Partijen waarmee jij je verbindt kunnen welkome ‘amplifiers’ zijn, maar uiteindelijk is het een 24-7 job wat gaat om jouw kunst, jouw carrière, jouw toekomst en jouw brand!”

Sami “Het productieniveau moet echt hoog liggen en ook een unieke sound hebben. Als de kwaliteit al niet goed is, dan skippen we het gewoon. Als we potentie zien, dan sturen we ook wel echt feedback met wat er beter kan. We proberen ze wel te helpen, waardoor ze bij ons terug blijven komen. Wie weet worden ze veel beter en is het wel waard om te releasen. Ook zouden we nooit iemand willen ‘creëren’; we laten iedereen zoals die is. Iedereen moet met zijn eigen kracht vooruit komen en wij helpen erbij om iemand ‘hoger’ te brengen!”

Conclusie die we voorzichtig kunnen trekken na deze gesprekken: het coronavirus heeft gelukkig niet alleen maar negatieve effecten gebracht! Wat we wel kunnen constateren, is dat de optredens niet nóg langer uitgesteld moeten worden. Dit zal altijd het eindstadium blijven voor de muziek en dus ook voor de artiesten van labels. Als dit wel het geval wordt, zal dit voor grote financiële gevolgen zorgen met de kans op faillissement voor sommige labels. Maar optredens of geen optredens: muziek zal altijd blijven doorgaan en echt talent zal niet ongezien blijven. En misschien juist in crisistijd is er nog meer behoefte aan deze vorm van kunst!

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wilt u meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.be vind en boekt u gemakkelijk live muziek voor uw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: platenlabels, korsakov