TikTok serie - Deel 1: Artiest profiel aanmaken

Door Eline Teeninga, Masha van Ass, Cheyenne Mamahit, Chloë Bakker op 24-02-2022

Als artiest wil u natuurlijk uw muziek zoveel mogelijk promoten om nieuwe fans en boekingen aan te trekken. De social media platformen hiervoor zijn eindeloos. In dit artikel kijken we naar een relatief nieuw social mediaplatform genaamd TikTok. Hierbij gaan we dieper in op hoe u een sterk artiestenprofiel kunt opzetten.

Wat is TikTok

TikTok is een social media waar gebruikers korte video's van drie seconden tot drie minuten kunnen opnemen met bekende nummers en andere geluidsfragmenten en ze dan delen met anderen. Deze video's kunnen op de 'For you' pagina (de homepage) terecht komen gebaseerd op de interesses van andere gebruikers. Via dansjes, challenges en andere soorten content kan u redelijk makkelijk en snel een virale hit scoren waardoor u snel een nieuwe doelgroep aanspreekt.

Waarom TikTok?

Tegenwoordig gaat de voorkeur van social mediagebruikers uit naar korte video's. Dit is waar TikTok om draait. Een aantrekkelijke factor is dat u geen budget nodig heeft om een leuke, authentieke TikTok-video te maken. Het algoritme van TikTok zorgt ervoor dat uw video's terecht komen bij mensen die geïnteresseerd zijn in soortgelijke content. U kunt hierdoor op een organische manier mensen bereiken die uw content zullen waarderen. Met maandelijks 1 miljard actieve gebruikers kunt u enorm veel mensen wereldwijd bereiken.

Een voorbeeld hiervan is de artiest Alexandra Kay. Een R&B en country artiest die viral ging op TikTok door het coveren van een country nummer. Nu heeft ze zelf meer dan 5 miljoen streams op haar eigen nummers. Of de pop artiest Loren Gray, die nu meer dan 50 miljoen volgers heeft op TikTok. Ook zij begon met covers van populaire popliedjes die viral gingen. Nu heeft ze zelf meerdere hits. Zo heeft haar bekendste nummer meer dan 60 miljoen luisteraars op Spotify.


Serena MenteBekijk Serena Mente haar TikTok profiel!

Hoe zet u een goed artiestenprofiel op?

Nu is het tijd om uw artiestenprofiel op te zetten. Om als artiest makkelijk vindbaar te zijn is het belangrijk om een soortgelijke naam te bedenken als uw artiestennaam of bandnaam. Dit kan dezelfde naam zijn die u op Instagram of Facebook gebruikt. Daarnaast is een duidelijke foto ook belangrijk en kunt u met uw biografie al veel volgers trekken.

Hoe schrijft u een goede biografie?

Uw biografie mag uit maximaal 80 karakters bestaan.

Wat wil u benoemen in uw bio:

  1. Een beschrijving over uw merk of de inhoud van uw account. Bijvoorbeeld: ‘Artiest’ of ‘Singer-songwriter’.
  2. Gebruik emoji’s, u heeft maar een beperkt aantal karakters dus gebruik ze slim. Laat bijvoorbeeld het instrument dat u bespeelt zien aan de hand van een 🥁🎤🎧🎺🎻🎸.
  3. Heeft u al een branded hashtag? Dit kan uw vindbaarheid en uw fanbase op TikTok vergroten. Plaats hashtag onder elke video, maar ook zeker in uw biografie.
  4. Plaats een ‘Call to Action’. Wat wil u bereiken met uw account? Meer streams op Spotify, of meer volgers op Instagram? Een concert uitverkopen?
  5. Link in Bio. Deze laatste stap is een beetje 'tricky'. U moet namelijk een bedrijfsaccount hebben voor een klikbare link in de bio. Het nadeel van een bedrijfsaccount is dat u tot veel geluiden geen toegang heeft in verband met auteursrecht. Dit is een afweging die u als artiest zelf moet maken. Wil u namelijk inspelen op bepaalde TikTok-trends, dan heeft u deze muzikale geluiden nodig. Gaat u voor een bedrijfsaccount met de mogelijkheid voor een link in de bio, dan kunt u er ook voor kiezen de geluiden zelf na te maken en zo uw eigen muzikale kracht te laten zien. Dit kost meer tijd, maar maakt u als artiest wel authentieker.

Aan de slag

Als uw profiel eenmaal klaar is, kunt u nadenken over wie u gaat volgen. Het volgen van andere artiesten kan jou helpen om inspiratie op te doen voor uw eigen TikTok. Ook kunt u reageren op de TikToks van andere artiesten zodat u met hen in contact kunt komen.

Content

Bij het creëren van content is het belangrijk om na te denken over hoe u uzelf wilt neerzetten. Hiervoor is het belangrijk dat u de volgende vragen voor uzelf beantwoord heeft: wie bent u? Wat wil u uitstralen? Wie is uw doelgroep en welke waarden deelt u met ze? Alles wat u op TikTok doet kan direct invloed hebben op uw reputatie als artiest/band. Om uw eigen TikToks te promoten moet u nadenken over 'keywords' en hashtags. De inhoud van uw content, de hashtags en beschrijving moeten aansluiten op het imago dat u wil creëren voor uw artiestenmerk.

Geluid

Als muzikant is het geluid achter de TikTok video natuurlijk zeer belangrijk. Denk bij het maken van content na over hoe u de muziek kunt gebruiken. Introduceer hier ook langzaam uw eigen muziek, maar wees daar niet te agressief mee. Alleen TikToks plaatsen over uw eigen muziek zal in het begin nauwelijks volgers trekken. Door een combinatie van bekende geluiden, die u zelf leuk vindt, trekt u volgers die u vervolgens kan introduceren aan uw eigen muziek. Daarbij is het belangrijk dat u eerlijk bent over wat uw eigen muziek is. Als u dit niet doet kunnen mensen u nep gaan vinden en werkt uw promotie juist averechts.

Extra tips:

  • Benoem de term: ’Link in bio’ niet in uw tekst of caption onder de video. TikTok herkent deze term en zorgt ervoor dat andere gebruikers uw reactie of video niet te zien krijgen. Een alternatief voor deze zin zou kunnen zijn: 'Kijk op mijn profiel naar de beschrijving'.
  • Wil u weten hoe u de eerste stappen kunt zetten voor het maken van content op TikTok? Op deze pagina vindt u de beste introductie hiervoor.
  • Als u mensen wil bereiken die niet op TikTok zitten, maakt de app het voor u én voor uw publiek erg makkelijk om de video’s te delen op andere platformen.

Nu weet u hoe u een goed artiestenprofiel moet opzetten. Hou Gigstarter goed in te gaten als u meer wil weten over het plaatsen van content en de connectie met uw fans. Hier gaan we in een volgend artikel verder op in. Wil u nog iets weten over het gebruik van TikTok? Stuur ons een DM via ons TikTok account!



Gerelateerde blogs op Gigstarter:

Wilt u meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.be vind en boekt u gemakkelijk live muziek voor uw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: tiktok, artiest, viral, social media, muziek, korte videos, influencers