Iemand die een evenement gaat organiseren en op zoek is naar een muzikale invulling zoekt op Gigstarter naar een leuke artiest. Door in de database te zoeken komt een booker bij jouw profiel terecht. Als de potentiele booker jou wilt benaderen voor een boeking kan hij dat doen door een offerteaanvraag bij jou te plaatsen. Een offerteaanvraag is een geheel vrijblijvende manier om de beschikbaarheid, prijs etc. van een artiest te peilen.
Na een offerteaanvraag onderhoud je contact met de aanvrager via het Gigstarter chatsysteem. Als alle zaken besproken zijn en de aanvrager over wilt gaan tot een boeking kan je vanuit het chatsysteem een bevestiging uitsturen.
Leuk, je hebt een offerteaanvraag ontvangen! In de meeste gevallen bevat de offerteaanvraag informatie over het evenement dat de booker aan het organiseren is. We merken dat in veel gevallen de booker niet meteen alle essentiele informatie doorgeeft, zorg dus dat de communicatie met de booker goed verloopt.
Informatie inwinnen
Voordat je een offerte opstelt moet je natuurlijk zeker weten dat je op de datum van het evenement uberhaupt beschikbaar bent. Daarnaast is het belangrijk dat je een goed beeld van het optreden hebt. Wat is de gelegenheid? Hoeveel mensen komen er? Waar zal het evenement plaatsvinden? Is er op de locatie apparatuur aanwezig of moet je zelf alles meenemen? Dit zijn allemaal factoren die invloed hebben op de prijs die je uiteindelijk zal vragen.
Snelle communicatie
Als je bij je bandleden moet peilen of ze beschikbaar zijn, laat dat dan meteen aan de booker weten. Als je te lang niets van je laat horen, dan is de kans groot dat de booker verder gaat zoeken. Hierdoor kan je een mogelijk optreden mislopen. Ook als je niet beschikbaar bent is het goed om de booker daar zo ook zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen. Doe dit door in de offerteaanvraag op de rode knop te klikken.
Een offerte uitsturen
Als je genoeg informatie hebt kun je een prijs noemen. Als jij en de booker via chatcontact uiteindelijk een prijs overeenkomen, dan is het tijd om de afspraken die je hebt gemaakt te bevestigen. Dit doe je door een bevestiging uit te sturen waarin je alle afspraken nog één keer op een rijtje zet.
Als je via Gigstarter een offerteaanvraag krijgt hoef je helemaal geen commissies af te dragen aan Gigstarter. Dit betekent dat de prijs die jij aan de booker vraagt volledig voor jou is. Je bent natuurlijk zelf wel verantwoordelijk voor mogelijke afdrachten aan de belastingdienst.
Vind je ons platform tof en wil je Gigstarter financieel steunen? Dan kan je overwegen om een PRO lidmaatschap af te nemen.
Het valt moeilijk te zeggen hoeveel offerteaanvragen je kan verwachten, omdat dit afhankelijk is van veel factoren. Heb je een goed profiel en een goede prijs/kwaliteit verhouding? Zo ja, dan blijkt uit onze cijfers dat je meerdere optredens per jaar kan verwachten. Wil je weten hoe je meer offerteaanvragen ontvangt? Bekijk dan de volgende vraag: Hoe ontvang ik meer offerteaanvragen.
Gigstarter zet zich actief in om het platform en de aangesloten artiesten te promoten bij bookers. We benaderen daarvoor bookers op allerlei niveau’s, van prive-bookers en muziekcafe’s tot feestlocaties en festivalorganisatoren.
Je kan meer offerteaanvragen ontvangen door in eerste instantie een goed Gigstarter-profiel op te bouwen.
Goed profiel
Een goed profiel bevat een duidelijke omschrijving, een leuke profielfoto, goed film- en geluidsmateriaal en een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast is het belangrijk dat je een profiel aanvult met onafhankelijke reviews - het is namelijk belangrijk dat bookers weten hoe voormalige bookers over jou/jullie denken. Tot slot raden we aan dat je jouw aankomende gigs in de Gigstarter agenda zet - zo weten toekomstige bookers hoe vaak je optreed, en waar ze je kunnen aanschouwen (voordat ze je evt. boeken).
Promotie
Als je een goed profiel hebt kan de promotie beginnen. Laat je achterban op Facebook weten dat je via Gigstarter te boeken bent; stuur er zo nu en dan een Tweet over uit en plaats de Gigstarter Boek mij-knop op jouw website.
Naast de promotie die je zelf doet zet Gigstarter zich natuurlijk ook in om een bekende naam te worden bij zowel de professionele bookers als de Belgische huishoudens. We doen dit door zowel de massa-media op te zoeken als persoonlijke contacten in de wereld van de muziek op te bouwen en te onderhouden.
Er zijn twee manieren waarop de boeker contact met je kan opnemen: privéberichten (offerteaanvragen) en open oproepen. De eerste optie is beschikbaar voor alle gebruikers van het platform, de tweede is alleen voor PRO en PRO+ gebruikers.
Privéberichten worden verstuurd via de rode knop "Check beschikbaarheid" op het profiel van elke artiest, waar de boeker een offerteaanvraag kan doen. Dit is een gratis dienst die we aanbieden om direct en persoonlijk contact te leggen met de gewenste muzikant. Zodra het formulier met de gegevens van het optreden is ingevuld, ontvangt de artiest een e-mail met daarin een link. Door op de link te klikken, kun je in de chat alle benodigde afspraken met de boeker doorspreken.
Het gebruik van een open call functie stroomlijnt het proces van het boeken van artiesten, waardoor boekers efficiënt het gewenste talent kunnen ontdekken zonder dat ze uitgebreid handmatig hoeven te zoeken in onze database. De aanvragen komen binnen bij Gigstarter en het AI-gebaseerde algoritme selecteert artiesten uit de database op basis van de gewenste stijl. De geselecteerde artiesten kunnen hun beschikbaarheid voor het evenement invullen, terwijl de boeker alleen het bericht ziet van muzikanten die PRO en beschikbaar zijn.